დიდი ბრიტანეთის უზენაესი სასამართლოს 19 თებერვლის გადაწყვეტილების თანახმად, ტაქსების კომპანია Uber-ის მძღოლები დასაქმებულებად უნდა ჩაითვალონ და არა თვითდასაქმებულებად.
BBC-ის განმარტებით, ეს გადაწყვეტილება ნიშნავს, რომ Uber-ის ათობით ათას კონტრაქტორს გაუჩნდება მინიმალური ხელფასის მიღებისა და ანაზღაურებად შვებულებაში გასვლის უფლება.
გამოცემის თანახმად, სასამართლოს გადაწყვეტილებას, სავარაუდოდ, უფრო დიდი ზეგავლენა ექნება მოთხოვნაზე დამყარებულ ეკონომიკაზე (ე.წ gig-ეკონომიკაზე, — ატიპური შრომით დაკავებული ადამიანებისთვის).
ეს დავა Uber-თან 2016 წელს დაიწყეს კომპანიის ყოფილმა დასაქმებულებმა, ჯეიმს ფარარმა და იასინ ასლამმა; მათ აქამდე უკვე სამ ინსტანციაში ჰქონდათ ყოფილი დამსაქმებლებისთვის დავა მოგებული:
- თავდაპირველად — დასაქმების ტრიბუნალში;
- შემდეგ — ამ ტრიბუნალის სააპელაციო ორგანოში (2017);
- რის შემდეგაც საქმე სასამართლოში წავიდა და Uber-ი იქაც დამარცხდა;
- საბოლოოდ, კომპანია უზენაესი სასამართლოს 2021 წლის 19 თებერვლის გადაწყვეტილებითაც წაგებული დარჩა.
ეს განაჩენი საბოლოოა, — უზენაესი სასამართლო ბრიტანეთში უმაღლესი ინსტანციის სასამართლოა და სამართლებრივ საკითხებზე ბოლო სიტყვა მას ეკუთვნის.
საქართველო და სხვა მაგალითები
მოთხოვნაზე დამყარებული, ე.წ Gig-ეკონომიკა თანდათანობით საქართველოშიც ძლიერდება. ბოლო წლებში ქვეყანაში გამოჩნდნენ Uber-ის მსგავსი ტაქსის თუ საკურიერო კომპანიები, რომლებიც ამავე ბიზნესმოდელს მისდევენ:
მათი მძღოლები მიჩნეული არიან კონტრაქტორებად/თვითდასაქმებულებად, რაც ნიშნავს, რომ მათზე არ ვრცელდება შრომის კოდექსით გათვალისწინებული პირობები, როგორიცაა 8-საათიანი სამუშაო დღე და ამის შემდეგ ზეგანაკვეთური სამუშაოს გაზრდილი ტარიფით ანაზღურება, ანაზღაურებადი შვებულება და ა.შ.
ამ საკითხზე მსოფლიოში სხვადასხვა დამოკიდებულება არსებობს: მაგალითად, აშშ-ის შრომის სააგენტომ 2019 წელს მიიჩნია, რომ Uber-ის მძღოლები „კონტრაქტორები“ არიან და არა დასაქმებულები. თუმცა 2020 წელს აშშ-შივე, — კალიფორნიაში, — მოსამართლემ მიიჩნია, რომ Uber-მა თავისი მძღოლები დასაქმებულებად უნდა ჩათვალონ.
ბრიტანეთის მსგავსი პოზიცია აქვს ესპანეთის უზენაეს სასამართლოსაც: 2020 წელს მიღებული გადაწყვეტილების თანახმად, საკვების მიტანის სერვისის მიმწოდებელი მძღოლები დასაქმებულები არიან და არა თვითდასაქმებულები [ეს გადაწყვეტილება ესპანეთის უზენაესმა სასამართლომ „გლოვოს“ ყოფილი თანამშრომლის სარჩელის საფუძველზე გამოიტანა].
ამ საკითხზე გირჩევთ: