XX საუკუნის დასაწყისის ქართული პრესის არქივი სავსეა ჟურნალ-გაზეთებით, რომლებიც, სხვა ტიპის მასალებთან ერთად, მრავალფეროვანი კარიკატურებით იღებდნენ მიზანში კრიტიკის ობიექტებს.
კარიკატურები გვხვდება როგორც სატირულ-იუმორისტულ პრესაში, ისე უფრო ფართო პროფილის მქონე ჟურნალ-გაზეთებში. ისინი, ხშირ შემთხვევაში, შესამჩნევად მწვავე და გრაფიკულად დახვეწილია.
მაშინდელი კარიკატურები ერთგვარი სარკეა იმხანად რუსეთის იმპერიის შემადგენლობაში მყოფ საქართველოში მიმდინარე საზოგადოებრივ-პოლიტიკური პროცესებისა, ისევე, როგორც პრობლემებისა, რომლებიც თბილისისა და სხვა ქალაქების მოსახლეობას აწუხებდა.
შინაარსითა და გზავნილებით ერთმანეთისგან განსხვავებული ნახატებს შორის “ნეტგაზეთმა” ამოარჩია კარიკატურები, რომლებსაც გაზეთ “ცნობის ფურცლის” სურათებიანი დამატება აქვეყნებდა 1901-1906 წლებში.
უდიდესი ნაწილი ეკუთვნის ოსკარ შმერლინგს — გერმანული წარმოშობის ქართველ ფერმწერს, რომელმაც მრავალი სახასიათო გრაფიკა შექმნა იმ პერიოდში გამომავალი ჟურნალ-გაზეთებისთვის.
სხვა ასპექტების გარდა, ეს კარიკატურები საინტერესოა იმითაც, რომ იქ ასახული არაერთი პრობლემა საუკუნის შემდეგაც არ გამქრალა და სხვადასხვა ფორმით კვლავ რჩება ქალაქისა თუ ქვეყნის ყოველდღიურობაში.
თბილისის(და არა მხოლოდ) ხელმძღვანელობის კრიტიკა
გაზეთ “ცნობის ფურცლის” სურათებიანმა დამატებამ გამოცემის პირველსავე წელს “შეუტია” ხელისუფალთ, რომელთაც ქალაქის საქმეები ებარათ.
გაზეთში დაბეჭდილ კარიკატურებში ვხვდებით კრიტიკას შეუსრულებელი წინასაარჩევნო დაპირებების, თბილისისა თუ ქუთაისის ხელმძღვანელობის მუშაობის ნელი ტემპისა თუ ქალაქის ბიუჯეტის ფლანგვის გამო.
წლიდან წლამდე, კარიკატურების დიზაინი თუ ირონიული წარწერების სტრუქტურა იცვლება, თუმცა პრობლემები, რომლებზეც გაზეთი ჩივის, არსად მიდის.
04.01.1904
09.02.1904
08.09.1902
25.07.1904 *ცელიანი ჩონჩხი განასახიერებს ქოლერას ეპიდემიას
26.10.1903
22.09.1901
ანტისანიტარია, გაუმართავი ტრანსპორტი და სხვ.
თბილისში სისუფთავის ნაკლებობა, კეთილმოუწყობელი ქუჩები და გაუმართავი სატრანსპორტო ინფრასტრუქტურა იმ პრობლემებს შორისაა, რომელთაც ყველაზე ხშირად ვხვდებით კარიკატურებში.
აქედან ზოგიერთი ქალაქში გავრცელებულ უსიამოვნო სუნს ეხება, ზოგი — მოუკირწყლავ ქუჩებს, ზოგიერთ შემთხვევაში კი ავტორი არასაკმარის განათებასა და ნელ ტრამვაიზე ჩივის.
08.09.1902
25.12.1902
08.09.1902
23.03.1903
15.07.1904
10.11.1902
20.10.1902
02.12.1904
01.02.1904
“არტისტული საზოგადოების”, ბინების მეპატრონეების და სხვათა კრიტიკა
“ცნობის ფურცლის” სურათებიანი დამატება, ხელისუფლათა საქმიანობის გარდა, ეხმიანებოდა მაშინდელ საზოგადოებრივ ცხოვრებაში მიმდინარე პროცესებს.
გაზეთის კრიტიკული თვალი სწვდებოდა მაშინდელ “ინტელიგენციას”, ხელოვანებს, ბანკს, გაქირავებული ბინების მეპატრონეებსა და სხვებს.
18.07.1904
23.05.1904
10.09.1904
16.06.1902
31.03.1902
03.04.1905
21.04.1902
15.09.1902
“ფანჯარას ვუკეტავ — კარებიდან შემოდის…”
რუსეთის იმპერიის სხვადასხვა მხარეში 1905 წელს დაწყებული მასობრივი პროტესტისა და არეულობის ტალღა იმდღევანდელ საქართველოსაც სწრაფად მოედო.
რიგმა პოლიტიკურმა პარტიებმა და მეფის ხელისუფლების წინააღმდეგ მოქმედმა სხვა ჯგუფებმა ღიად დაიწყეს ბრძოლა ცვლილებებისთვის.
ეს ის პერიოდია, როცა იმპერიაში სოციალური და პოლიტიკური კრიზისი ღრმავდება. რეპრესიებსა და მძიმე ეკონომიკურ სიდუხჭირეს დაემატა რუსეთის მარცხიც იაპონიასთან ომში, რამაც საზოგადოების მღელვარება გააძლიერა და ამ ფონზე რევოლუციურ ჯგუფებს მოქმედების დაწყება გაუადვილა.
1905 წლის ეფექტი “ცნობის ფურცლის” სურათებიან დამატებასაც დაეტყო. ამ პერიოდის არაერთი კარიკატურა ცალსახად პოლიტიკური შინაარსისაა.
20.11.1905
05.02.1906
10.11.1905 კარიკატურა აშარჟებს რეპრესიებით ცნობილ გენერალს, დმიტრი ტრეპოვს, რომელიც სხვადასხვა პოზიციაზე, მათ შორის, სანქტ-პეტერბურგის გენერალ-გუბერნატორად საქმიანობდა.
12.03.1906 საუბარია 1905 წლის 17 ოქტომბერს რუსეთის იმპერიის ხელისუფლების მიერ გამოქვეყნებულ მანიფესტზე, რომლის თანახმადაც ხალხს სამოქალაქო უფლებები და თავისუფლებები უნდა მისცემოდა.
08.12.1905
16.02.1906
19.02.1906
09.06.1905
19.02.1906
16.03.1906