როგორ მუშაობს პარლამენტი — “საერთაშორისო გამჭვირვალობის” ანგარიში

საზღვარგარეთ მივლინებებში პარლამენტის 47 წევრზე 766 860 ლარი დაიხარჯა, საკანონმდებლო ინიციატივის უფლება კი პარლამენტის 53-მა წევრმა საერთოდ არ გამოიყენა — აღნიშნულის შესახებ ნათქვამია მეათე მოწვევის პარლამენტის საქმიანობის ანგარიშში, რომელიც “საერთაშორისო გამჭვირვალობა — საქართველომ” მოამზადა.

ორგანიზაციის შეფასებით, მეათე მოწვევის პარლამენტის საქმიანობის პირველი წელი დაძაბული იყო პოსტსაარჩევნო პოლიტიკური კრიზისისა და კორონავირუსის პანდემიასთან დაკავშირებული პრობლემების გამო, რაც უარყოფითად აისახა საკანონმდებლო ორგანოს მუშაობაზე.

“პარლამენტმა ვერ შეძლო, ქვეყნისთვის კრიზისულ ვითარებაში ეფექტურად განეხორციელებინა საპარლამენტო კონტროლი;

ოპოზიცია, მეტწილად, ბოიკოტის რეჟიმში ყოფნის გამო, სრულფასოვნად არ იყო ჩართული პარლამენტის საქმიანობაში.

პარლამენტმა არ გაატარა მნიშვნელოვანი რეფორმები, მათ შორის, 19 აპრილის პოლიტიკური პარტიების შეთანხმებით აღებული ის ვალდებულება, რომელიც ეხებოდა პარლამენტში ძალაუფლების განაწილებას”, — ვკითხულობთ ანგარიშში.

ორგანიზაციის თანახმად, მეათე მოწვევის პარლამენტში სიტყვით გამოსვლის უფლებით არ უსარგებლია პარლამენტის 21 წევრს, რომელთაგან 10 არის უმრავლესობის წარმომადგენელი:

ხოლო 11 — ოპოზიციის:

ამასთან, საანგარიშო პერიოდში არც სიტყვით გამოსვლის და არც საკანონმდებლო ინიციატივის უფლებით არ უსარგებლია პარლამენტის 12 წევრს, აქედან 1 უმრავლესობის წევრია(სუმბატ კიურეღიანი), ხოლო 11 — ზემოხსენებული ოპოზიციონერი დეპუტატები.

ორგანიზაცია აღნიშნავს, რომ 11 ოპოზიციონერიდან ორს — ნათელაშვილსა და ხოშტარიას — საჯაროდ ჰქონდათ გაცხადებული, რომ პარლამენტის საქმიანობაში მონაწილეობას არ მიიღებდნენ.

ორგანიზაციამ ასევე დათვალა, რომელი დეპუტატები ლიდერობენ როგორც პლენარული სხდომების არასაპატიო მიზეზით გაცდენებით, ისე კომიტეტების სხდომების არასაპატიო მიზეზით გაცდენებით. მონაცემები ასეთია:

ორგანიზაციის მონაცემებით, პარლამენტის 59 წევრს(საიდანაც 2 უმრავლესობის დეპუტატია, ხოლო დანარჩენი ოპოზიციას წარმოადგენს), საერთო ჯამში, ხელფასიდან 1105617.42 ლარი დაუკავდათ. მიზეზი, ძირითად შემთხვევებში, არასაპატიო მიზეზით სხდომების გაცდენაა.

ანგარიშში მიმოხილულია საკანონმდებლო ცვლილებებიც. ორგანიზაციის მიერ პროგრესულად შეფასებულ კანონთა შორისაა:

“საერთაშორისო გამჭვირვალობა” პოზიტიურად აფასებს საკანონმდებლო ცვლილებებს, რომლებიც მართლმსაჯულების პროცესში არასრულწლოვანთა უფლებების დაცვის მექანიზმების გაზრდასა და საარჩევნო კანონმდებლობის რეფორმის ზოგიერთი საკითხს მოიცავს, თუმცა მიუთითებს, რომ ხსენებული ცვლილებები დახვეწას საჭიროებს.

ორგანიზაცია ნეგატიურად აფასებს შემდეგ საკანონმდებლო ცვლილებებს:

“საერთაშორისო გამჭვირვალობის” შეფასებით, ქვეყნისთვის მნიშვნელოვან რეფორმებთან დაკავშირებული კანონპროექტების განხილვისას პარლამენტი არ უზრუნველყოფდა სამოქალაქო საზოგადოების და ექსპერტების ჩართულობას.

“გაგრძელდა კანონპროექტების დაჩქარებული წესით განხილვის პრაქტიკა და კანონპროექტების განხილვის ვადის გაგრძელებამ სისტემატური ხასიათი მიიღო.

დაჩქარებული წესით პარლამენტმა 95 კანონის პროექტი მიიღო. 46 საკანონმდებლო პაკეტთან (242 კანონის პროექტი) დაკავშირებით ვადა 94-ჯერ გაგრძელდა; განხილვის ვადა ყველაზე მეტჯერ (5-ჯერ) გაუგრძელდა საარჩევნო კოდექსში შესატან ცვლილებებს და აღსრულების კოდექსს”, — წერია ანგარიშში.

ორგანიზაციის თანახმად, პარლამენტის ბიუროს, ჯამში, წარედგინა 122 საკანონმდებლო წინადადება. აქედან 7 კომიტეტებმა მოიწონეს, მათ შორის, ისეთებიც, “რომლებიც ქვეყნის დემოკრატიული განვითარების ხელის შემშლელია და რომელთა ავტორებიც ლიბერალური ჯგუფების მიმართ რადიკალური რიტორიკით გამოირჩევიან”.

საპარლამენტო კონტროლის ნაწილში ანგარიშის ავტორები დასძენენ, რომ მთავრობის წევრები და პარლამენტის წინაშე ანგარიშვალდებული სხვა პირები სათანადო პასუხისმგებლობით არ ეკიდებოდნენ პარლამენტის მიერ კონტროლის განხორციელებას: მინისტრები დროულად და სრულად არ პასუხობდნენ სადეპუტატო კითხვებს, არ ესწრებოდნენ ოპოზიციური ფრაქციების მოწვევით კომიტეტის სხდომებს.

“პასუხი არ გაეცა 256 სადეპუტატო კითხვას, რომელთა უმეტესობის ავტორი ოპოზიციის წარმომადგენელი იყო; ოპოზიციურმა ფრაქციებმა ანგარიშვალდებული პირები კომიტეტის სხდომაზე 12-ჯერ დაიბარეს და მოსმენა არცერთ შემთხვევაში არ შედგა”, — აღნიშნავენ ავტორები.

ამასთან, ანგარიშის მიხედვით, კვლავ პრობლემას წარმოადგენდა მედიისა და სამოქალაქო სექტორის წარმომადგენლებისთვის პარლამენტის შენობაში შესვლა. პარლამენტის შენობაში შესვლასა და კომიტეტის სხდომაზე დასწრებაზე უარის თქმა დაუსაბუთებლად, მხოლოდ პარლამენტის უსაფრთხოების წესებზე ზოგადი მითითებით ხდებოდა:

“ეთიკის კოდექსის მიღების მიუხედავად, დღემდე არ არის ჩამოყალიბებული ეთიკის საბჭოს შემადგენლობა. შედეგად, ვერ ხდება ეთიკის კოდექსის მოთხოვნების აღსრულება”.

“საერთაშორისო გამჭვირვალობა” გასცემს შემდეგ რეკომენდაციებს:

პოლიტიკურ ძალთა გადანაწილება და პარლამენტის საქმიანობაში მონაწილეობა

საკანონმდებლო პროცესი

საპარლამენტო კონტროლი

პარლამენტის ანგარიშვალდებულება და ღიაობა

ანგარიში სრულად იხილეთ ბმულზე.