როგორ იყენებს „ოცნება“ საარჩევნოდ ადმინისტრაციულ რესურსს — კვლევა

„საერთაშორისო გამჭვირვალობა – საქართველომ“ (TI) ანგარიში გამოაქვეყნა, სადაც საუბარია წინასაარჩევნოდ პოლიტიკური ნიშნით ზეწოლისა და ათასობით შემოწირულების შესახებ.

შუალედური ანგარიში ეხება საქართველოს მუნიციპალიტეტის ორგანოთა 2021 წლის არჩევნების ადმინისტრაციული რესურსების გამოყენებას. ანგარიში 1 ივნისიდან 25 სექტემბრამდე პერიოდს მოიცავს. სრული ანგარიში არჩევნების შემდეგ გამოქვეყნდება.

დოკუმენტში ნათქვამია, რომ საანგარიშო პერიოდში მოხვდა ისეთი შემთხვევებიც, როგორიცაა უშუალოდ ფიზიკური ძალადობა, პოლიტიკური ნიშნით ზეწოლა და დევნა, ასევე, სავარაუდო შევიწროების შემთხვევების არაეფექტიანი გამოძიება და სხვა.

კერძოდ, ორგანიზაცია წერს:

აღსრულებითი ადმინისტრაციული რესურსების საარჩევნო მიზნით გამოყენება

ინსტიტუციური ადმინისტრაციული რესურსების საარჩევნო მიზნით გამოყენება

როგორც TI წერს, წინასაარჩევნოდ საბიუჯეტო ორგანიზაციებში დასაქმებული პირები აქტიურად ესწრებოდნენ „ოცნების“ პროგრამულ შეხვედრებს.

ეს შემთხვევები კი, თავის მხრივ, საყურადღებოა იმიტომ, რომ თანამშრომლები ამა თუ იმ ფორმით პოლიტიკური თანამდებობის პირებზე სამსახურებრივად დაქვემდებარებული არიან. შესაბამისად, არსებობს მაღალი რისკი იმისა, რომ ისინი საკუთარი ნების საწინააღმდეგოდ მონაწილეობენ წინასაარჩევნო კამპანიაში.

„ამით შესაძლოა ირღვეოდეს საარჩევნო კოდექსის ის ჩანაწერი, რომელიც „კრძალავს სამსახურებრივად დაქვემდებარებული ან სხვაგვარად დამოკიდებული პირის ჩაბმას ისეთ საქმიანობაში, რომელიც ხელს უწყობს კანდიდატის წარდგენას ან/და არჩევას”. საარჩევნო კამპანიისთვის საჯარო მოსამსახურეთა მსგავსი კონცენტრაცია კანონის პირდაპირი დარღვევაც რომ არ იყოს, მინიმუმ ხელს უწყობს საჯარო სამსახურის უკიდურეს პოლიტიზებას, რაც მიუღებელია“ ,– წერს ორგანიზაცია.

გამოვლინდა სამსახურებრივი ნიშნით ზოგიერთ საბიუჯეტო ორგანიზაციის თანამშრომლებთან სააგიტაციო შეხვედრების ორგანიზების სავარაუდო შემთხვევები, რაც ახალი საკანონმდებლო ცვლილებებით კანონდარღვევას წარმოადგენს. „საერთაშორისო გამჭვირვალობა – საქართველომ” 5 ასეთ შემთხვევაზე შესაბამის საოლქო საარჩევნო კომისიას საჩივრითაც მიმართა, თუმცა არცერთი საჩივარი არ დაკმაყოფილდა.

ფინანსური ადმინისტრაციული რესურსების საარჩევნო მიზნით გამოყენება

საქართველოს საარჩევნო კოდექსი კრძალავს არჩევნების დღემდე მე-60 დღიდან არჩევნების დღის ჩათვლით ისეთი პროექტების/პროგრამების განხორციელებას, რომლებიც მანამდე არ იყო გათვალისწინებული არც სახელმწიფო და არც მუნიციპალიტეტის ბიუჯეტში.

სახელმწიფო, ავტონომიური რესპუბლიკის ან მუნიციპალიტეტის ბიუჯეტში, ასევე, იმავე პერიოდში აკრძალულია სოციალური გასაცემების (პენსია, სოციალური დახმარება, შემწეობა და სხვა) ოდენობების ზრდა.  საანგარიშო პერიოდში „საერთაშორისო გამჭვირვალობა – საქართველომ” 10 სახელმწიფო პროგრამა/ინიციატივა გამოარჩია, რომელიც საარჩევნოდ მოტივირებულ ხარჯებად შეიძლება იყოს მიჩნეული.

რაც შეეხება რეკომენდაციებს, ორგანიზაცია ამბობს, რომ საგამოძიებო უწყებები მაქსიმალურად სწრაფად და მიუკერძოებლად უნდა იძიებდნენ სავარაუდო ძალადობის, ზეწოლისა თუ სხვა დანაშაულის ნიშნების შემცველ საქმეებს.

ამასთანავე, შსს ოპერატიულად უნდა აქვეყნებდეს არჩევნებთან დაკავშირებულ საქმეებზე გამოძიების მიმდინარეობასა და შედეგებს. ხოლო ხელისუფლებამ თავი უნდა შეიკავოს არჩევნებამდე მცირე ხნით ადრე მასშტაბური სოციალური პროგრამების ინიცირებისგან, რათა ზიანი არ მიადგეს საარჩევნო სუბიექტებს შორის ჯანსაღ კონკურენციას.

ვრცლად ეს ანგარიში წაიკითხეთ აქ.