საარჩევნო ადმინისტრირების სისტემის რეფორმა უნდა გაგრძელდეს — ISFED, TI-საქართველო

“სამართლიანმა არჩევნებმა” და “საერთაშორისო გამჭვირვალობა – საქართველომ” პარლამენტის მიერ საარჩევნო კოდექსში შეტანილ ძირითადად ცვლილებებთან დაკავშირებით საბოლოო ერთობლივი შეფასებები გამოაქვეყნეს.

28 ივნისს საქართველოს პარლამენტმა მესამე მოსმენით მიიღო საარჩევნო კოდექსში ცვლილებები. „სამართლიანი არჩევნების” და „საერთაშორისო გამჭვირვალობა – საქართველოს“ აზრით, განხორციელებული საკანონმდებლო ცვლილებები რამდენიმე მნიშვნელოვან საკითხს უფრო სამართლიანად და უკეთესად აწესრიგებს, თუმცა კანონში არ აისახა გარკვეული თემები, რომელთა შეცვლაც აუცილებელია საარჩევნო ადმინისტრაციის დამოუკიდებლობისა და მიუკერძოებლობის, ასევე, ადგილობრივი თვითმმართველობის საარჩევნო სისტემის და სხვა რეგულაციების გასაუმჯობესებლად.

მნიშვნელოვანი პოზიტიური ცვლილებებიდან კვლევაში აღნიშნულია შემდეგი:

ISFED და TI-საქართველოს აზრით, უარყოფითად უნდა შეფასდეს შემდეგი ცვლილებები:

კვლევის თანახმად, მიღებული ცვლილებები დიდწილად უახლოესი არჩევნების ჩატარებისთვის სამართლებრივ ჩარჩოს აწესრიგებს და ვერ უზრუნველყოფს სტაბილური, მდგრადი საარჩევნო კანონმდებლობის ჩამოყალიბებას. არასამთავრობო ორგანიზაციების შეფასებით, გრძელვადიან პერსპექტივაში აუცილებელია საარჩევნო ადმინისტრირების სისტემის მასშტაბური რეფორმა, რომელიც დაფუძნებული იქნება სრულად პროფესიული ნიშნით დაკომპლექტების პრინციპზე, თუმცა ამ მოდელზე გადასვლა ნაადრევია პროფესიული ნიშნით კომისიების დაკომპლექტების პროცესისადმი ნაკლები ნდობის გამო.

მანამდე კი, “სამართლიანმა არჩევნების” და “საერთაშორისო გამჭვირვალობა – საქართველოს” რეკომენდაციაა, პროფესიული ნიშნით ცესკოს წევრების შესარჩევად შექმნილი საკონკურსო კომისიის დაკომპლექტებისა და საქმიანობის დეტალური რეგლამენტაცია; საოლქო საარჩევნო კომისიის პროფესიული ნიშნით წევრების შესარჩევად დამატებითი კრიტერიუმების დადგენა; საუბნო საარჩევნო კომისიების დაკომპლექტებისთვის დადგენილი მოკლე ვადების გადახედვა; პოლიტიკური პარტიების მიერ დანიშნულ საუბნო საარჩევნო კომისიის წევრებისთვის რეგისტრატორის ფუნქციების დატოვება.

საარჩევნო სისტემასთან დაკავშირებით კვლევაში წარმოდგენილია შემდეგი რეკომენდაციები:

საარჩევნოდ ადამიანური ადმინისტრაციული რესურსის გამოყენების შეზღუდვის მხრივ სტანდარტის კიდევ უფრო დასახვეწად, კვლევის ავტორების აზრით, სასურველია, საჯარო მოსამსახურეების გარდა, მინისტრის მოადგილეებს და რეგიონებში სახელმწიფო რწმუნებულებსაც შეეზღუდოთ სამუშაო საათებში საარჩევნო აგიტაციის უფლება და საარჩევნო კოდექსში დაზუსტდეს, რომ წინასაარჩევნო აგიტაციას, ასევე, წარმოადგენს ნებისმიერი ქმედება განხორციელებული სოციალური ქსელების, მათ შორის, პირადი ანგარიშის/გვერდის საშუალებით.

კვლევა სრულად შეგიძლიათ იხილოთ ბმულზე.