სექსუალური დამნაშავეების არაადეკვატურად მსუბუქად დასჯა და სხვა ხარვეზები | ომბუდსმენის კვლევა

თითქმის სამწლიანი დაკვირვებისა და კვლევის შედეგად, სახალხო დამცველის ოფისმა დაასკვნა, რომ სექსუალური დანაშაულებების კუთხით ქართულ მართლმსაჯულებაში არის მნიშვნელოვანი პრობლემები. მაგალითად, არასათანადო კვალიფიკაცია ეძლევა და არაადეკვატური სასჯელით ისჯება გაუპატიურების ზოგი შემთხვევა. ასევე, სექსუალური ძალადობის საქმეებში გამოძიების მხრიდან სტერეოტიპული მიდგომების გამო, ხშირად ზიანდება მსხვერპლის ინტერესები და ა.შ. პრობლემების ჩამონათვალი ამ მიმართულებით ვრცელია.

ქალთა მიმართ სექსუალური ძალადობის დანაშაულებზე საქართველოში მართლმსაჯულების განხორციელების შესახებ საქართველოს სახალხო დამცველის აპარატმა ევროპის საბჭოს მხარდაჭერით ჩაატარა კვლევა.

კველვა მოიცავს 2017 წლის პირველი ივნისიდან 2019 წლის პირველ მაისამდე ჩადენილ სექსუალური ძალადობის დანაშაულებსა და ამ დანაშაულების მიმართაც განხორციელდა მართლმსაჯულება. ამასთან, კვლევაში შესულია მხოლოდ ის საქმეები, რომლებიც 18 წელს გადაცილებულ ადამიანებს უკავშირდება და რომელთა სამართალწარმოებაც პირველი ინსტანციის სასამართლოში დასრულებულია.

ამასთან, კვლევა ჩატარდა საქართველოს სისხლის სამართლის კოდექსით გათვალისწინებული, სექსუალური ძალადობის დანაშაულების სამი- გაუპატიურების, სექსუალური ხასიათის სხვაგვარი ქმედების და პირის სხეულში სექსუალური ხასიათის შეღწევის ან სექსუალური ხასიათის სხვაგვარი ქმედების იძულების მიმართულებით.

კვლევაში აღნიშნულია, რომ საქართველოს კანონმდებლობა და პრაქტიკა გაუპატიურებისა და სხვა სექსუალური ძალადობის დანაშაულებათა მიმართ სტამბოლის კონვენციითა და ადამიანის უფლებათა სტანდარტებით გათვალისწინებულ ძირეულ მოთხოვნებს აკმაყოფილებს, თუმცა გაკრვეული დარღვევები მაინც შეინიშნება.

დარღვევები სექსუალური დანაშაულების მართლმსაჯულების მიმართულებით

კვლევაში აღნიშნულია, რომ სექსუალური ძალადობის დანაშაულების საკანონმდებლო დეფინიციის, ამგვარი დანაშაულების გამოძიების, სისხლისამართლებრივი დევნისა და სასამართლო განხილვის ეტაპებზე მნიშვნელოვანი პრობლემები გამოვლინდა. კვლევის ავტორები მიუთითებენ, რომ ეს დარღვევები არ აკმაყოფილებს სტამბოლის კონვენციითა და ადამიანის უფლებათა სხვა ინსტრუმენტებით გათვალისწინებულ მოთხოვნებს. კერძოდ:

რა შეიცვალა უკეთესობისკენ

კვლევაში განხილულია სექსუალური ძალადობის შესახებ საქართველოს კანონმდებლობის და პრაქტიკის დადებითი და უარყოფითი მხარეები. კვლევის ავტორები დადებითად აფასებენ კანონმდებლობის იმ ნაწილს, რომლის მიხედვითაც, ის ითვალისწინებს საჯარო დევნის ვალდებულებას, ნაცვლად კერძო ან კერძო-საჯარო დევნისა. ასევე დადებითად არის შეფასებული ის ფაქტიც, რომ კანონმდებლობა არ ითვალისწინებს სექსუალური ძალადობის დანაშაულებზე გამოძიების/დევნის შეწყვეტის საფუძვლებს შორის დაზარალებულის და დამნაშავის “შერიგებას”, დამნაშავის „საზოგადოებრივი საშიშროების’’ დაკარგვის ან დამნაშავისა და მსხვერპლის ქორწინების საფუძველზე გამოძიების/დევნის შეწყვეტის შესაძლებლობას.

დადებითად არის შეფასებული ის ფაქტიც, რომ კანონმდებლობის თანახმად, როგორც ქორწინებაში, ასევე ქორწინების გარეთ ჩადენილ სექსუალურ დანაშაული დასჯადია. ასევე, კანონმდებლობა არ ითვალისწინებს დისკრიმინაციულ გამონაკლისებს სხვადასხვა ჯგუფს მიკუთვნებულ პირებთან მიმართებაში და კანონი განსაზღვრავს სქესისა და გენდერული დისკრიმინაციის მოტივით ჩადენილი დანაშაულის იდენტიფიცირების შესაძლებლობას.

რაც შეეხება კანონმდებლობის პრაქტიკაში განხორციელებას, დოკუმენტში აღნიშნულია, რომ ამ მიმართულებით გამოიკვეთა დადებითი ფაქტორები. კერძოდ, სასამართლომდე მიღწეული საქმეების შემთხვევაში გამოძიება მყისიერად, დაყოვნების გარეშე ჩატარდა და კონკრეტულ პირებს დროულად მიენიჭათ დაზარალებულის სტატუსი. ამასთან, გამოძიების პროცესში არ გამოიყენება მსხვერპლისა და მოძალადის “დაპირისპირების” პროცედურა, რომელიც მსხვერპლის მიმართ დისკრიმინაციული და ტრავმული იქნებოდა. ასევე, კვლევის ავტორები დადებითად აფასებენ იმ პრაქტიკასაც, რომ სექსუალური ძალადობის ვერ დადასტურების შემთხვევაში საქმე ცრუ დასმენის მუხლით არ იღძვრება.

“იმ საქმეებზე, რომლებმაც სასამართლო ეტაპს მიაღწია და რომლებზეც განაჩენი დადგა, გამოძიება დაიწყო მყისიერად, დაყოვნების გარეშე ჩატარდა სხვადასხვა სახის საგამოძიებო მოქმედებები და დროულად მოხდა დაზარალებულის სტატუსის მინიჭება „არადამაკმაყოფილებელი’’ მორალური მხარის შესახებ, ან დაცვის მხარის ადვოკატის უკმაყოფილება გენდერული თანასწორობის პრინციპების არსებობასთან მიმართებით.

აღნიშნული დანაშაულებისთვის შეფარდებული სასჯელები, ძირითადად, მხედველობაში იღებდა დანაშაულის სიმძიმეს. სტამბოლის კონვენცია მოითხოვს, ეროვნული კანონმდებლობა ითვალისწინებდეს ქალთა მიმართ ძალადობის, მათ შორის სექსუალური ძალადობის, დასჯას ეფექტიანი, პროპორციული და პრევენციული ეფექტის მქონე სანქციებით, აღნიშნული დანაშაულების სიმძიმის მხედველობაში მიღებით”, – აღნიშნულია სახალხო დამცველის მიერ მომზადებულ დოკუმენტში.

რა უნდა შეიცვალოს

კვლევის ავტორები აღნიშნავენ, რომ საქართველოს ამჟამინდელი კანონმდებლობა არ შეესაბამება სტამბოლის კონვენციასა და ადამიანის უფლებათა საერთაშორისო სტანდარტებს, რომლის თანახმადაც გაუპატიურების და სექსუალური ძალადობის სხვა დანაშაულების დეფინიცია დაფუძნებული უნდა იყოს მსხვერპლის თანხმობის არარსებობაზე, ხოლო ძალადობა უნდა განიხილებოდეს, როგორც დანაშაულის დამამძიმებელი გარემოება.

ასევე, დოკუმენტში განმარტებულია, რომ საქართველოს კანონმდებლობით ძალადობა არის დეფინიციის შემადგენელი ნაწილი და არა დანაშაულის დამამძიმებელი გარემოება. გარდა ამისა, ძალადობის მუქარა საქართველოს კანონმდებლობაში შეზღუდულად განიმარტება და მოიცავს მხოლოდ სიცოცხლის მოსპობის, ჯანმრთელობის დაზიანების ან ქონების განადგურების მყისიერ მუქარას, რომელმაც დაზარალებულს მუქარის შესრულების საფუძვლლიანი შიში გაუჩინა. თუმცა ამ ნაწილში არ არის გათვალისწინებული მუქარის სხვა ფორმები, რა გზითაც ჩადენილი დანაშაული გაუპატირების მიღმა ექცევა.

ამასთან, კვლევაში განმარტებულია, რომ კანონმდებლობით შეზღუდულია დაზარალებულის უმწეობის გამოყენების შესაზლებლობაც:

“ის არ აღიქმება მსხვერპლის ნების დამთრგუნველ გარემოებად, როგორც ამას საერთაშორისო სტანდარტები მოითხოვს, უმწეო მდგომარეობა განიმარტება მსხვერპლის ისეთ მდგომარეობად, რომელიც სხვადასხვა მიზეზის გამო (ასაკი, შეზღუდული შესაძლებლობა, ალკოჰოლის ან ფსიქოაქტიური ნივთიერებების ზემოქმედების ქვეშ ყოფნა და სხვა) ხელს უშლის მსხვერპლს, გააცნობიეროს იმ ქმედებების მნიშვნელობა, რომლებსაც ის ექვემდებარება და მოკლებულია შესაძლებლობას, წინააღმდეგობა გაუწიოს მოძალადეს.

კანონმდებლობა, ასევე, მხედველობაში არ იღებს მიზეზებს, რომელთა გამოც, შესაძლოა, დაზარალებულმა ვერ შეძლო წინააღმდეგობის გაწევა. ეს შეიძლება გამოწვეული იყოს, მაგალითად, მსხვერპლის შიშით, რომ წინააღმდეგობის გაწევის შემთხვევაში უფრო მეტი ზიანი მიადგება, ან, თუ მსხვერპლი პარალიზებული ან იზოლირებული იყო”.

კვლევაში ასევე აღნიშნულია, რომ სტამბოლის კონვენციის გათვალისწინებით საქართველოს კანონმდებლობაში 2017 წელს შეტანილი ცვლილებების მიუხედავად, კვლავ გამოწვევად რჩება სექსუალური ძალადობის დანაშაულების დეფინიცია. ასევე, სექსუალური ძალადობის გარკვეული ფორმები, რომლებიც თავისი ბუნებით გაუპატიურებას და სექსუალური ხასიათის სხვაგვარ ქმედებას ითვალისწინებს, კვალიფიცირდება, როგორც ნაკლებად მძიმე დანაშული, რომელიც არ ითვალისწინებს ადეკვატურ სასჯელს და ამასთან, ძალადობა არის გაუპატიურების დეფინიციის შემადგენელი ნაწილი და არა მისი დამამძიმებელი გარემოება.

“შესწავლილი საქმეების ანალიზიდან იკვეთება, რომ სექსუალურ ძალადობაზე მართლმსაჯულების განხორციელების დროს, არცერთ ეტაპზე, გენდერული ხედვის გათვალისწინება არ მომხდარა. სექსუალური ძალადობა საგამოძიებო და სასამართლო ორგანოების მხრიდან არ აღიქმება, როგორც გენდერული დანაშაული, რომლის მსხვერპლები ხდებიან ქალები და გოგოები, მათი სქესის და გენდერის გამო და რომ ამგვარი ქმედება არაპროპორციულად აზიანებს ქალებს.

ხშირ შემთხვევაში, დანაშაულის სამიზნე ქალები ექცევიან დაქვემდებარებულ მდგომარეობაში სწორედ ძალაუფლების არათანაბარი გადანაწილების, პატრიარქალური, სოციალური და კულტურული ნორმებისა და პრაქტიკის შედეგად. შესაბამისად, არცერთ საქმეზე, სადაც სექსუალურ ძალადობაზე გამამტყუნებელი განაჩენი დადგა, არ მომხდარა შესაძლო დისკრიმინაციული მოტივის გამოკვლევა, სასამართლო განაჩენებში გენდერული ხედვის განვითარება და, ამგვარი მოტივის გამოვლენის შემთხვევაში, დამნაშავისთვის სასჯელის დამძიმება”, – წერია კვლევაში.

ზემოთ აღნიშნული შეფასებებისა და კვლევაში ჩამოთვლილი სხვა ფაქტორების გათვალისწინებით, კვლევის ავტორებმა სხვადასხვა უწყების მისამართით  რეკომენდაციები შეიმუშავეს:

ავტორები სხვადასხვა რეკომენდაციით მიმართავენ საქართველოს პარლამენტს, შსს-ს, პროკურატურას, სასამართლოსა და იუსტიციის სამინისტროს, რათა განხორციელდეს ძირეული ძვლილებები სექსუალური დანაშაულებების მართლმსაჯულების გაუმჯობესების მიმართულებით.

<strong>რეკომენდაციები ნახეთ აქ – დააკლიკეთ</strong>

რეკომენდაციები პარლამენტს

საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს და გენერალურ პროკურატურას:

საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს, გენერალურ პროკურატურას და სასამართლოს:

სასამართლოს:

სსიპ საქართველოს ადვოკატთა ასოციაციას:

სსიპ ლევან სამხარაულის ექსპერტიზის ეროვნულ ბიუროს:

ადამიანით ვაჭრობის (ტრეფიკინგის) მსხვერპლთა, დაზარალებულთა დაცვისა და დახმარების სახელმწიფო ფონდს:

საქართველოს იუსტიციის მინისტრს: