როგორ არ უნდა დაიხუროს სკოლები პანდემიისას – რეკომენდაციები WHO-ს, UNICEF-სა და UNESCO-სგან

მსოფლიო ჯანდაცვის ორგანიზაცია, გაეროს ბავშვთა ფონდი და გაეროს განათლების, მეცნიერებისა და კულტურის ორგანიზაციები მიიჩნევენ, რომ ხელისუფლებებმა ყველაფერი უნდა გააკეთონ, რათა თავიდან აირიდონ კორონავირუსის გავრცელების მიზეზით სკოლების დახურვა. ორგანიზაციების დასკვნით, სკოლებში სასწავლო პროცესის შეწყვეტას გაცილებით დიდი ზიანი მოაქვს, ვიდრე შეიძლება ეს კორონავირუსის გავრცელება იყოს.

აღნიშნულმა ორგანიზაციებმა კორონავირუსის პირობებში სკოლებში უსაფრთხოების ნორმების დაცვასთან დაკავშირებით ახალი სახელმძღვანელო წესები გამოაქვენეს, სადაც დეტალურად არის გაწერილი, როგორ უნდა იმუშაონ სკოლებმა პანდემიის პირობებში, რათა თავიდან აიცილონ ვირუსის გავრცელება და, შესაბამისად, დახურვა.

დოკუმენტის ძირითადი პრინციპებია:

რაც შეეხება სკოლების დახურვას, ახალი წესების მიხედვით, ადგილობრივმა მუნიციპალიტეტებმა ეს უნდა გადაწყვიტონ მათ ფარგლებში არსებული ვითარებისა და სკოლის მნიშვნელობის გათავალისწინებით. კერძოდ, უნდა განისაზღროს, რა გავლენა ექნება სკოლების დაკეტვას ბავშვების განათლების ხარისხზე, ჯანმრთელობის მდგომარეობასა და ბავშვთა საერთო კეთილდღეობაზე.

დოკუმენტის თანახმად, სკოლები მხოლოდ იმ შემთხვევაში უნდა დაიხუროს, “თუ არ არსებობს სხვა ალტერნატივა”.

“ჩვენს ხელთ არსებული მონაცემების მიხედვით, კორონავირუსი ბავშვების ჯანმრთელობაზე პირდაპირ გავლენას ნაკლებად ახდენს. მსოფლიოს მასშტაბით, ამ დრომდე კორონავირუსით ინფიცირებულებს შორის ბავშვი მხოლოდ 8.5%-ია, მათგან კი ძალიან ცოტა გარდაიცვალა. სკოლების დახურვას მკვეთრად გამოკვეთილი უარყოფითი გავლენა აქვს ბავშვების ჯანმრთელობაზე, განათლებაზე, განვითარებაზე, ოჯახის შემოსავალსა და ზოგადად ეკონომიკაზე”, – წერია საერთაშორისო ორგანიზაციების სახელმძღვანელო წესებში.

დოკუმენტებში ასევე ახსნილია, რა შემთხვევებშია რეკომენდებული სკოლების დაკეტვა:

სახელმძღვანელო წესებში ასევე მოცემულია რეკომენდაციები, თუ როგორ უნდა მოიქცნენ სკოლები ვირუსის გავრცელების თავიდან ასარიდებლად იმისთვის, რომ მოსწავლეებმა სკოლაში სიარული შეძლონ.

კონტროლი სკოლებში

იმ ადგილებში კი, სადაც მოსწავლეები სკოლებში სიარულს ვერ შეძლებენ, ადგილობრივი ხელისუფლება უნდა დარწმუნდეს, რომ ბავშვებს აქვთ შესაბამისი სასწავლო მასალა, კომპიუტერული ტექნიკა და ინტერნეტი.

გაეროს ბავშვთა ფონდის საქართველოს წარმომადგენლის, მაია ქურციკიძის თქმით, საქართველოში 50 400 ბავშვს არ აქვს ინტერნეტთან წვდომა ან კომპიუტერი. ქურციკიძის განმარტებით, სწორედ ამიტომ, მნიშვნელოვანია, რომ საქართველოში სწავლა საკლასო ოთახებში სწორედ პირველ ოქტომბერს დაიწყოს.

“რაც უფრო დიდხანს რჩებიან ბავშვები სკოლის გარეთ, მით უფრო იზრდება დაუცველობა სხვადასხვა რისკების მიმართ. მათ არ შეუძლიათ ხარისხიანი განათლების მიღება. განსაკუთრებით მძიმედ აისახება ეს სოციალურად დაუცველ და შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე ბავშვებზე”, – უთხრა ქურციკიძემ ნეტგაზეთს.

მისი განმარტებით, UNICEF ჯერ კიდევ რამდენიმე თვის წინ, ივნისში წერდა, რომ არ არსებობს მტკიცებულება, რომლის მიხედვითაც, სკოლა ინფექციის გავრცელების ერთ-ერთ მთავარ წყაროდ განიხილება, თუმცა არსებობს მტკიცებულება იმისა, რომ ბავშვებისთვის დისტანციურ სწავლებას მძიმე შედეგები აქვს მათი ფსიქიკური და ფიზიოლოგიური განვითარებისთვის.

პირველი შეხება სკოლასთან… ონლაინ