ვინ და როგორ მიიღებს აღმზრდელ-პედაგოგის სტატუსს ბაგა-ბაღებში?

საბავშვო ბაღებში აღმზრდელ-პედაგოგის სტატუსის მოსაპოვებლად მსურველებს სხვადასხვა კრიტერიუმის, მათ შორის, უმაღლესი განათლების ცენზის დაკმაყოფილება მოუწევთ. ამ ეტაპზე უცნობია, რამდენით მოემატებათ ხელფასი აღმზრდელ-პედაგოგებს – შესაბამისი ნორმატიული აქტი მთავრობას ჯერ არ დაუმტკიცებია.

აღმზრდელ-პედაგოგთა პროფესიულ სტანდარტებზე მთავრობის მიერ 27 ოქტომბერს დამტკიცებულ დადგენილებში არის საუბარი.

აღმზრდელ-პედაგოგი “ადრეული და სკოლამდელი აღზრდისა და განათლების შესახებ” კანონის თანახმად, არის პირი, რომელიც დაწესებულებაში სააღმზრდელო-პედაგოგიურ საქმიანობას ახორციელებს, აღმზრდელი კი- ვინც მას ეხმარება. კანონმა მთავრობა დაავალდებულა, 2017 წლის 1 ოქტომბრამდე დაემტკიცებინა აღმზრდელ-პედაგოგის პროფესიული სტანდარტები, რაც რეალურად თითქმის ერთი თვის დაგვიანებით მოხდა.

დადგენილებით გამიჯნულია 2024 წლის 1 სექტემბრამდე და შემდგომი პერიოდი. კერძოდ, 2024 წლის სექტემბრამდე დასასაქმებელ აღმზრდელ მასწავლებელს შესაძლოა არც ჰქონდეს უმაღლესი განათლების დიპლომი, თუმცა პროფესიული კვალიფიკაციის დიპლომი და გავლილი გადამზადება უნდა ჰქონდეს:

[checklist]

[/checklist]

2024 წლის 1 სექტემბრიდან დასასაქმებელი აღმზრდელ-პედაგოგის მიმართ მოთხოვნები კიდევ მკაცრდება და უმაღლესი განათლება სავალდებულო ხდება. კერძოდ, აღმზრდელ-პედაგოგი:

[checklist]

[/checklist]

“ჯერ არ ვიცით, აღმზრდელ-პედაგოგის სტატუსის რამდენი ადამიანი გვეყოლება,” – გვეუბნება თბილისის საბავშვო ბაგა-ბაღების გაერთიანების დირექტორი თემურ თორდინავა.

მისივე თქმით, პირველ რიგში, უნდა გაირკვეს, აკმაყოფილებენ თუ არა აღმზრდელ-პედაგოგობის მსურველები სტანდარტში განსაზღვრულ საკვალიფიკაციო მოთხოვნებს, ასევე, მზადდება ტრენინგ-მოდულები, რომლის მიხედვითაც ამ პირებმა უნდა გაიარონ საკვალიფიკაციო კურსი და აიღონ სერტიფიკატი იმისთვის, რათა აღმზრდელ-პედაგოგის სტატუსი მიენიჭოთ.

“შეიძლება აღმზრდელ-პედაგოგის სტატუსი მიენიჭოს მეთოდისტს, რომელიც აკმაყოფილებს საკვალიფიკაციო მოთხოვნებს და სურვილის შემთხვევაში გაივლის სასერტიფიკაციო კურსს. შეიძლება, მუსიკის მასწავლებელს მიენიჭოს, შეიძლება, აღმზრდელს, შეიძლება, აღმზრდელის თანაშემწეს, რომელსაც საკვალიფიკაციო მოთხოვნების შესაბამისი განათლება აქვს და ჩააბარებს სასერტიფიკაციო გამოცდებს,”- განმარტავს თორდინავა.

როგორც თემურ თორდინავა ამბობს, თბილისის ბაგა-ბაღების სააგენტოს სისტემაში დღეს 2500-მდე აღმზრდელი მუშაობს. მისივე თქმით, კანონში შესული ცვლილების გამო კი 2020 წლისთვის სულ მცირე 1500 აღმზრდელ პედაგოგი დასჭირდებათ.

“2020 წლის პირველი სექტემბრისთვის ბაგაში უნდა იყოს 25 ბავშვი, 3 წლიდან სკოლაში შესვლამდე ჯგუფში კი – 30 ბავშვი. თანაფარდობა არის 1:13-თან, ანუ, თუ ბაგის ჯგუფი 25-ბავშვიანია, მას ერთი აღმზრდელ-პედაგოგი უნდა ჰყავდეს. ეს ნიშნავს იმას, რომ დღეის მდგომარეობით, ჩვენ თუ გვაქვს 1570 ჯგუფი თბილისის მასშტაბით, გვჭირდება აღმზრდელ-პედაგოგის სტატუსის მქონე მინიმუმ 1500 ადამიანი, შეუძლება უფრო მეტიც, რადგანაც საბავშვო ბაღში ჯგუფები გადატვირთულია, აღმზრდელ-პდაგოგის სტატუსის მქონე ბევრად მეტი ადამიანის არსებობა დაგვჭირდება.  2020 წლისთვის, ყველა ვარიანტში, აღმზრდელ- პედაგოგების კუთხით დასრულებული უნდა გვქონდეს სტატუსის მინიჭების საკითხი, ანუ, რეზერვიც უნდა გვყავდეს და ყველა საბავშვო ბაღში ჯგუფებში აღმზრდელ-პედაგოგი აუცილებლად უნდა იყოს,”- ამბობს თემურ თორდინავა.

თბილისის 37-ე ბაგა-ბაღი ფოტო: ნეტგაზეთი/მარიამ ბოგვერაძე

მთავრობის მიერ მიღებულ დადგენილებაში აღმზრდელ-პედაგოგის არაერთი მოვალეობაა გაწერილი, მათ შორის, მან უნდა უზრუნველყოს ძალადობის პრევენცია, დისკრიმინაციის აღმოფხვრა, იცოდეს თითოეული ბავშვის კვების თავისებურებები და მათ ემოციურად და ფიზიკურად უსაფრთხო გარემო უნდა შეუქმნას.

სტანდარტით გაწერილი ზოგიერთი მოვალეობაა:

[checklist]

[/checklist]

აღმზრდელ-პედაგოგის პროფესიულ სტანდარტებს სრულად შეგიძლიათ გაეცნოთ აქ.

საქართველოში ჩატარებული არაერთი კვლევა საუბრობს ბაგა-ბაღების აღმზრდელების დაბალ კვალიფიკაციაზე.

ISET-ის კვლევის თანახმად, სტატისტიკის ეროვნული სამსახურის 2012 წლის მონაცემებით, საქართველოს ზოგიერთ რეგიონში ტრენინგი საბავშვო ბაღის არცერთ აღმზრდელს არ ჰქონდა გავლილი. ასეთი რეგიონები იყო გურია, რაჭა-ლეჩხუმი და ქვემო სვანეთი. გადამზადებული აღმზრდელების ყველაზე მაღალი მაჩვენებელი თბილისში ფიქსირდებოდა – 64.1%, საქართველოს მასშტაბით საშუალო მაჩვენებელი კი მხოლოდ 27.7%-ს შეადგენს.

თბილისის ბაღის ერთ-ერთი აღმზრდელი თვისებრივი კვლევის დროს ISET-ის მკვლევრებთან ტრენინგების სიმცირეზე საუბრობდა:

“ტრენინგები იშვიათად ტარდება. ტრენინგებში ჩართული არიან მხოლოდ მეთოდისტები და არა აღმზრდელები. არ არის საკმარისი დრო, რათა მეთოდისტებმა გაუწიონ ინსტრუქტაჟი აღმზრდელებს განათლების მიდგომებთან დაკავშირებით,”- ნაწყვეტი ISET-ის კვლევიდან.