შრომის ინსპექტირების არსებული მექანიზმის ხარვეზები – EMC კვლევას აქვეყნებს

“ადამიანის უფლებების სწავლებისა და მონიტორინგის ცენტრი” (EMC) საქართველოში შრომის ინსპექტირების მექანიზმებსა და დასაქმებულთა შრომითი უფლებების შესახებ კვლევას აქვეყნებს. მიუხედავად იმისა, რომ შრომის ინსპექციის გაუქმებიდან თითქმის ათი წლის შემდეგ საქართველოში ახალი დეპარტამენტის შექმნას EMC მნიშვნელოვან ნაბიჯად აფასებს, ამ კუთხით ხარვეზებს ხედავს.

ხარვეზებს შორის, რომელიც ორგანიზაციამ კვლევის ფარგლებში გამოვალინა, დეპარტამენტის მოდელის ამ სახით არსებობაა. კერძოდ, EMc-ის თქმით, შრომითი პირობების ინსპექციის დეპარტამენტი უმეტესად სახელმწიფო პროგრამის ფარგლებში ნებაყოფლობით მონიტორინგს მოიცავს, რაც დეპარტამენტს დამსაქმებელთა და დასაქმებულთა ცნობიერების ამაღლებასა და კონსულტირებაზე პასუხისმგებელ სარეკომენდაციო დაწესებულებად აქცევს. კვლევაში ნათქვამია, რომ არსებული მოდელი გამორიცხავს დასაქმების ადგილზე წინასწარი თანხმობის გარეშე დაშვებას, რაც ორგანიზაციის აზრით, არაეფექტურია და ცვლის სახელმწიფო ზედამხედველობის განხორციელების იდეას.

ორგანიზაციის აზრით, სრულფასოვანი საქმიანობისთვის დეპარტამენტს არ გააჩნია ტერიტორიული დანაყოფების ფინანსური და ადამიანური რესურსი საჭირო რაოდენობით. ამას ემატება არსებული თანამშრომლების გამოცდილების არარსებობაც. მაგალითისთვის, კვლევაში ნათქვამია, რომ დეპარტამენტში ამჟამად 22 ინსპექტორი მუშაობს, რაც  ორგანიცაზიის შეფასებით, მთელი ქვეყნის მასშტაბით არსებულ საწარმოთა რიცხვის გათვალისწინებით შეუძლებელია, მივიჩნიოთ ინსპექტორთა სათანადო რაოდენობად.

ამასთანავე, კვლევაში ვკითხულობთ, რომ საერთაშორისო სტანდარტის თანახმად, შრომის ინსპექცია დაკომპლექტებული უნდა იყოს საჯარო მოხელის სტატუსის მქონე კვალიფიციური ინსპექტორებით, რომელთაც ექნებათ თანამდებობის შენარჩუნების გარანტია, პოლიტიკური ძალების ცვლილების მიუხედავად. ინსპექტორთა დამოუკიდებლობის მნიშვნელოვან წინაპირობას წარმოადგენს მათი სათანადო თანამდებობრივი სარგოსა და სოციალური დაცვის ბენეფიტებით უზრუნველყოფა.

“დღეს მოქმედი ინსპექტირების დეპარტამენტი არ არის დაკომპლექტებული საჯარო მოხელის სტატუსის მქონე ინსპექტორებისაგან. ინსპექტორები სახელმწიფო პროგრამის ფარგლებში მოქმედებენ და წარმოადგენენ სამინისტროს შტატგარეშე მოსამსახურეებს, 3-თვიანი შრომითი ხელშეკრულებებით, რაც შრომის კოდექსის რეგულირების სფეროა, ინსპექტორთა თანამდებობრივი სარგო განსაზღვრულია 1000 ლარის ოდენობით. შესაბამისად, შრომის პირობების ინსპექტირების დეპარტამენტის ინსპექტორები, არსებული პირობებისა თუ მოქმედი რეგულაციების ფარგლებში, არ შეიძლება, მივიჩნიოთ დამოუკიდებლობის გარანტიებით აღჭურვილ კადრებად, რამდენადაც მათ არ გააჩნიათ შესაბამისი სამსახურებრივი და სოციალური დაცვის გარანტიები, სამართლებრივი სტატუსისა და შრომითი ურთიერთობის ფორმის გათვალისწინებით” – ნათქვამია კვლევაში.

ორგანიზაციამ სხვადასხვა სექტორში დასაქმებულთა უფლებრივი მდგომარეობაც შეისწავლა.  წიაღისეულის მომპოვებელ და გადამამუშავებელ საწარმოებში, ასევე, სარკინიგრო სატრანსპორტო სფეროში, EMC-ის მიერ გამოკითხული რესპონდენტები უსაფრთხოებისა და ჯანმრთელობის დაცვის მწვავე საჭიროებებზე საუბრობდნენ. მათი შეფასებით, ამ სფეროში დასაქმებულებს არ აქვთ სათანადო ხელფასი. დასაქმებულები გამუდმებით, უშედეგოდ ითხოვენ ჰიგიენური ნორმების დაცვას და მათი საქმიანობისთვის საჭირო ინფრასტრუქტურის მოწყობას, ასევე, მომსახურების მიღება სურთ.

EMC-ის კვლევაზე დაყრდნობით, კვლავ ერთ-ერთ ყველაზე მწვავე საკითხად რჩება მავნე და საშიშპირობებიან სამუშაოზე დასაქმებულთა სამსახურეობრივი ინციდენტების და გარდაცვალების შემთხვევების გამოძიება და სათანადო რეაგირების საკითხი. სტაბილური დასაქმებისა და ხანგრძლივვადიანი სტაჟის მიუხედავად, დასაქმების ამ სექტორში შრომის სოციალური გარანტიები მწირია.

“ასევე, მძიმე, მავნე თუ საშიშპირობებიან სამუშაოზე დასაქმებულები შესაბამისი სოციალური პაკეტების საჭიროებაზე საუბრობენ. მეორე მხრივ, მსუბუქი მრეწველობისა და მომსახურების სფეროში სამუშაო პირობები შრომითი უფლებების დარღვევის გარემოებებს იმ სიმწვავით არ წარმოშობს, როგორც ეს მძიმე ინდუსტრიისა და ტრანსპორტის შესწავლილ სფეროებში ხდება. თუმცა სხვადასხვა დასაქმების ადგილზე, სადაც სამუშაო საათები და შრომის დანაწილება, საწარმოებისა და სარკინიგზო რანსპორტის მსგავსად, რეგლამენტირებული და ნორმირებული არ არის, მძიმე გამოწვევაა თანამშრომლებს შორის უფლებამოვალეობების გამიჯვნა, ზეგანაკვეთური შრომის ინტენსივობა და მშრომელთა დაჯარიმების არაადეკვატურად მკაცრი სანქციები დასაქმებულთა დისციპლინირებისთვის” – ნათქვამია კვლევაში.

EMC-ის თქმით, ხანგრძლივვადიანი თუ უვადო ხელშეკრულებების არქონა, თავის მხრივ, გამორიცხავს შრომის სოციალურ გარანტიებს ამ სეგმენტში.

კვლევაში ასევე ნათქვამია, რომ მნიშვნელოვანად განსხვავდებოდა დასაქმებულთა ინფორმირებულობა შრომითი უფლებების მდგომარეობის შესახებ სფეროებში, სადაც პროფესიული კავშირები მოქმედებს და სფეროებში, სადაც დასაქმებულთა გაერთიანების გამოცდილება არ არსებობს.

კვლევის საფუძველზე ორგანიზაცია შრომითი უფლებების სფეროში რეფორმის დაუყოვნებლივ განხორციელების საჭიროებას ხედავს და შესაბამის სახელმწიფო უწყვებებს რეკომენდაციებით მიმართავს: