საერთაშორისო შეხვედრებზე- იქნება ეს კონფერენცია თუ , უბრალოდ, მეგობრული საუბრები ლუდის კათხასთან- ადამიანები სხვადასხვა ქვეყნიდან, სხვა საკითხებთან ერთად, საკუთარი ქვეყნების შიდა პოლიტიკის შესახებ საუბრობენ. თუ თქვენ სომხეთიდან ხართ და ამ ქვეყნის შესახებ საუბრობთ, შეუძლებელია სეზონური შრომითი მიგრაცია არ ახსენოთ. მოქალაქეთა გადინების საგანგაშო ზღვარს სომხეთში ხშირად “თეთრ გენოციდადაც” მოიხსენიებენ.
სომხეთის სტატისტიკის ეროვნული სამსახურის ბოლო მონაცემებით, 2016 წელს ქვეყნიდან გასული 49 ათასი მოქალაქე უკან აღარ დაბრუნებულა. მხოლოდ 2017 წლის პირველ სამ თვეში კი ქვეყანა 16 ათასმა მოქალაქემ დატოვა.
გასაკვირი არ არის, რომ მიგრაციის პროცესის შეჩერების ვალდებულების აღება სომხეთის ყველა პოლიტიკური, ოპოზიციური თუ მმართველი პარტიის ერთ-ერთი მთავარი დაპირებაა.
სომხეთიდან წასული მოქალაქეების მნიშვნელოვანი ნაწილი შრომითი მიგრანტია. უმრავლეს შემთხვევაში ქვეყანას, სეზონური სამუშაოების მიზნით, კაცები ტოვებენ, რომლებიც ძირითადად რუსეთში მიდიან. როდესაც ფინანსურად ძლიერდებიან, ოჯახებიც გადაჰყავთ.
მსოფლიო ბანკის უკანანსკნელი მონაცემებით, სომხეთის სახელმწიფო ბიუჯეტი მეტწილად დამოკიდებულია ფულად გზავნილებზე. შესაბამისად, შრომით მიგრაციას სომხეთის რესპუბლიკისთვის ძალიან დიდი ეკონომიკური მნიშვნელობა აქვს. 2014 წელს პირადმა ფულადმა გზავნილებმა სომხეთში ქვეყნის GDP-ს დაახლოებით 20% შეადგინა. ფულადი გზავნილების მნიშვნელოვანი წილი რუსეთზე მოდის.
შეიძლება ითქვას, რომ სეზონურ მიგრაციას, რომელიც სომხეთის საზოგადოებისთვის მტკივნეული საკითხია, სომხური ოჯახებისთვის კეთილდღეობა მოაქვს.
სხვა პოზიტიური გავლენების შესახებ საუბარი კი ნაკლებად გვიწევს.
სეზონური მატრიარქატი?
თუკი სეზონური მიგრაციის საკითხთან დაკავშირებით გამართულ მრგვალ მაგიდასთან ფემინისტი იჯდება, მან შეიძლება ლოგიკურად დაასკვნას, რომ კაცების არყოფნა ქვეყანაში პატრიარქალური საზოგადოების სისტემას ამსხვრევს და ქალებს აძლიერებს.
ერთი შეხედვით, ჰიპოტეზა ლოგიკურია, თუმცა ასე არ ხდება იმ სომხურ ოჯახებში, საიდანაც კაცები საზღვარგარეთ სამუშაოდ მიდიან და მხოლოდ წელიწადში ორჯერ ჩამოდიან ოჯახის წევრების სანახავდ. სინამდვილეში, სომხეთის საზოგადოება ძალიან პატრიაქალურია. The Global Gender Gap 2016-ის ინდექსით, სომხეთი 102-ე ადგილზეა. ეს შემაშფოთებელი ადგილი პატრიარქალური ნორმის ინდიკატორია. სომხეთი მესამე ქვეყანაა მსოფლიოში სელექციური აბორტების რაოდენობით, სადაც გოგო შვილს ბიჭი შვილი ურჩევნიათ.
საკითხი კი ასე დგას- რამდენად დიდ გავლენას ახდენს სეზონური მიგრაცია სომხურ ოჯახებზე და გენდერულ თანასწორობაზე. ეს საკითხი ათ წელიწადზე მეტია ბევრი სამეცნიერო კვლევის თემაა სომხეთში.
მსგავსი ყოვლისმომცველი კვლევა სომხეთში 2016 წელს Women’s Resource Center of Armenia-მ ჩაატარა. კვლვა 5000-ზე მეტი ქალის ინტერვიუს მოიცავდა. რეგიონებში გამოკითხულთა 80-90% აცხადებდა, რომ მათ ოჯახებში მცხოვრები კაცები სეზონურ შრომით მიგრაციაში რუსეთში მიდიან. კვლევამ ასევე იმის სურათი შექმნა, თუ როგორ ცხოვრობენ ქალები, როდესაც კაცები მიდიან – ისინი უფრო მეტს მუშაობენ სახლში, ვინაიდან თავიანთი შვილებისთვის ერთადერთ მშობლებად რჩებიან. გარდა ამისა, მათი პერსონალური თავისუფლება უფრო მეტად არის შეზღუდული და კიდევ უფრო მეტად ექვემდებარებიან კონტროლსა და თვალთვალს.
კვლევა აჩვენებს, რომ “როდესაც ქმარი წასულია, კონტროლის ბერკეტები დედამთილ- მამამთლზე ან ქმრის ნათესავებზე გადადის. სოფლად, ერთ სახლში სამი თაობა მაინც ცხოვრობს. ქმართან კომუნიკაცია ძირითადად სკაიპით ხდება. ქმარი ხშირად მბრძანებლობს ეკრანს მიღმა და მოითხოვს ცოლისგან, დადგეს კომპიუტერის ეკრნის წინ, რათა შეხედოს, რამდენად შესაბამისად აცვია. ქმარი ცოლის კონტროლს ყველაზე ხშირად უფროს შვილს, მშობლებს ან ნათესავებს ავალებს”.
მიგრაციის მკვლევარი სომხეთში ალინა პოგოსიანი ეთანხმება მოსაზრებას, რომ სეზონური მიგრაცია სომხეთში უარყოფით გავლენას ახდენს ქალთა უფლებებზე. შემთხვევითი არ არის ისიც, რომ სომხეთის შირაქისა და გეარგუიკის რეგიონები, სადაც სეზონური მიგრაცია ლამის კულტურის დონეზეა აყვანილი, ყველაზე პატრიარქალური რეგიონებია სომხეთში.
“სოფლებსა და რეგიონებში მაღალი სეზონური მიგრაციის დროს ქალები სასოფლო-სამეურნეო საქმიანობით არ არიან დაკავებული. კაცების არყოფნაში აგროკულტურა არსებობას საერთოდ წყვეტს. ქალებს მხოლოდ ბოსტნეული, ისიც სახლის მიმდებარე ბოსტნებში მოჰყავთ. ეს მათი ყოველდღიური საქმიანობაა.
ქალები არ არიან სოციალურად აქტიურები, როდესაც მათი ოჯახის წევრი კაცები სხვა ქვეყნებში მიდიან. საჭიროების შემთხვევაშიც კი არ დადიან გამგეობაში ან მერიაში. ყველაფერს აკეთებენ, რათა მსგავსი საქმიანობა თავიდან აირიდონ. სოციალური როლები კიდევ უფრო მკვეთრი ხდება”, – ამბობს ალინა.
ქალების ემანსიპაციას მიგრაციის სხვა ფორმები უწყობს ხელს. მაგალითად, თუ ქალი მარტო მიდის ემიგრაციაში, ის უფრო დამოუკიდებელი ხდება. ზვეზდა დერმენჯიევას სოციალური კვლევის “Emigration from the South Caucasus: who goes abroad and what are the economic implications? [“ემიგრაცია სამხრეთ კავკასიიდან: ვინ მიდის საზღვარგარეთ და რა არის ეკონომიკური ასპექტები”] შესაბამისად, ქალები, რომლებიც სომხეთს მარტო ტოვებენ, განათლება აქვთ მიღებული, უცხო ენები იციან და შრომის ბაზარზე კონკურენტუნარიანი არიან.
სოციალური კონსტრუქციების დასაძლევად მხოლოდ ქალთა განათლება, ცნობიერების ამაღლება და ფინანსური დამოუკიდებლობაა გამოსავალი.
2017 წლის პირველი აპრილის მონაცემებით, სარნაგბიურის თემი სომხეთში ლიდერია საზღვარგარეთ, კონკრეტულად კი, რუსეთში სამუშაოდ წასული კაცების რაოდენობით. 3455 მოსახლეობის მქონე სოფლიდან 900-ზე მეტი ადამიანია სამუშაოდ წასული მოსკოვში და სანკტ პეტერბურგში. კაცები ძირითადად მშენებლობაზე მუშაობენ. სოფელში კი, წელიწადში ერთხელ, ახალ წელს ჩამოდიან. სასოფლო-სამეურნეო საქმიანობით ქალები არიან დაკავებული.